samkathana-title1

OSense O-Sense

There are no available contents

There are no available contents

There are no available contents

There are no available contents

There are no available contents

There are no available contents

There are no available contents

There are no available contents

  • Tampita Vihara
  • Ambalam
  • Palam
  • Ratha
Pettaha

People on Sunday by Prof. Asoka de Zoysa (University of Kelaniya)
Memory and Diversity Walks at the WINGS Festival Colombo

Diversity Walks organised for the Wings Festival 2016 are not culinary tours through Colombo ending in an expensive restaurant. They also do not load the participants with dates of buildings or names owners. The walk though Pettah on Sunday, very much make eyes observe, ears listen and noses sensitive to the diverse aromas of the people who live and work in Pettah. Paying respect to the privacy of the people enjoying their Sunday in Pettah, the Diversity Walk may open our eyes to the recent history of Pettah.

Who still goes to the Manning Market today to buy vegetables or to Sr. John’s or Saunder’s place to buy fish or Sea Street to buy gold or to Gabos Lane to buy medicinal herbs, or visit the Sinhala speaking dentist of Chinese decent?

When Cornel Perera opened Colombo’s first modern supermarket in Kollupitiya in 1978, no body ever dreamt that the small retail shops called “Budget Shops”, “Kades” in Sinhala and in Tamil will be swept away from Colombo. The free economy introduced in 1977 has paid its price. Today supermarkets such as Keels and Cargills dictate products and prices. Brand names more that the product dominate the walk through the supermarket.

The walk thorough Pettah will take us to shops and businesses still existing: Titus Stores famous for cutlery and porcelain and glass or D. Peiris & Company selling incense and medicinal herbs and oils in Gabos Lane, Pattakanu Achary selling sovereign gold jewellery in Sea Street. One may still observe vacant lots in Pettah, when on the 25th July 1983, Tamil owned wholesale market of Indian imported grams in the 4th and 5th Street and Keyzer Street caught fire. Many Tamil Jewellers closed their shops in the aftermath of Black July and opened up in India. The next threat, was when the Jewellers of Sea Street where asked to vacate Sea Street and move to the Dubai-Style Gold Center built by the Sri Lankan Army. The floating market today is the showpiece of Pettah, a concept imported from Thailand is trying its best to be Pettah’s show piece and the Gold Center remains a hideous monstrosity.

Our walk is on Sunday. Pettah on Sunday takes a break from the heavy work during the week. Walking past the closed wholesale and retail shops, one notices people, who from Monday to Saturday, keep the city alive, relaxing and enjoying the day in their own life styles. Chanting, singing, praying and preaching from the Buddhist Viharas, Hindu Kovils, Churches and Mosques mark another set of rituals of Sunday. Fragrances from the frying pans, medicinal herbs, dried fish and jasmine garlands add to the aromas of the city.This walk takes you to the former ‘Outer City’ (Pitakotuwa) in the times of the Dutch to Wolfen Dhal, where the oldest Church today stands isolated on a hill.

We begin at the Fort Railway station, where the newcomer to the metropolis is offered food, drink, logging and amusements, even intimate comfort by the hour. The signage is the five letter word “Rooms”!

The Memory and Diversity Walks are part of the WINGS festival of Arts 2016, which also comprises of an international conference on arts in reconciliation, an arts festival and more.


‘අපේක්ෂාවේ පියාසැරිය’  - WINGS (වින්ග්ස්) 2016
ගංගා රාජිණී දිසානායක

වින්ග්ස් 2016 උළෙල නවමු සංස්කෘතික අත්දැකීම් රැසක් සමගින් නොවැම්බර් 6 -8 දක්වා කොළඹ සරසනු ඇත. එහි එක් නව්‍ය අත්දැකීමක් ලෙස විවිධත්වය විඳිමින් මංමාවත් පුරා ඇවිද යන්නට ඔබට අවස්ථාවක් සැපයෙන අතර එය කොළඹ දී ඔබ මෙතෙක් නොවිඳි තෘප්තියක් ගෙන එනු ඇත.

සුවබර ඉරිදා දිනයේ සවස් යාමය ඒ වෙනුවෙන් වෙන් කර ඇති අතර උළෙලාංගයන් අතරට Diversity walk – petta  ලෙස මෙය එක් වී ඇත. ජීවිත කාලය පුරාවට කෙතරම් වාර ගනනක් ඔබ කොටුව පුරා සැරිසරන්නට ඇත්ද? එහිදී ඔබ දුටු දසුන් ලෙස විමසිල්ලෙන් බැලීමටත්, දෙසවන වැකුනු දෑ පිලිබදව විමර්ශනාත්මකව සිතීමටත්, නාස්පුඩු හරහා දැනුනු නෙක ගන්ධයන් ගැන තවත් වරක් සිතා බලන්නටත්, පෙලඹීමට මෙය මග විවර කර දෙනු ඇත.

විවේකී ඉරිදා සිය වෙහෙස නිවමින් සිටිනා මිනිසුන්ගේ පෞද්ගලිකත්වයට බාධා කරමින් එදිනට ඔබ කොටුව හරහා ඇවිද යන්නේ එහි සුන්දර මෑත අතීතයට ය.

මැනිං වෙළද පොලින් එලවළු මිලදී ගැනීමට, ගබොස් වීදියෙන් නේක ඔසු මිලදී ගැනීමට, හෙට්ටි වීදියෙන් රන් භාණ්ඩ මිලදී ගැනීමට, සිංහලෙන් ඔබ පිලිගන්නා චීන දන්ත වෛද්‍යවරයෙකු හමුවීමට, කොටුව - පිටකොටුව හරහා ඒ සියලු වීදි පසු කිරීමට ඔබට හැකිවනු ඇත. සාන්ත ජෝන් හා සොන්ඩල්ස් වීදි පසුකරමින් ඉදිරියට ඇදෙන මිනිසුන්ගෙන් ඉරිදා දිනය කොටුව - පිටකොටුව හිස්ව පවතී.

1978 කෝනල් පෙරේරා විසින් අරඹන ලද ප්‍රථම සුපිරි වෙලද සැල අද වන විට ලංකාව පුරා විහිදී යන සුපිරි වෙලද සැල් ජාලයක මූල බීජය වී තිබේ. කුඩා කඩ හා කඩවීදි වලින් සැදුම්ලත් නගර තුල සුපිරි වෙලද සැල් ස්ථාපිත වී කඩවීදි පාලුවට ගියේය. 1977න් පසු ඇරඹි විවෘත ආර්ථීකය තුල අවශ්‍ය ද්‍රව්‍ය වෙනුවට අවශ්‍ය සන්නම ලබා ගන්නා පාරිභෝගික රටාවක් තුල ‘කඩ’ තවදුරටත් හුදෙකලා වී ගියේය.

පිටකොටුව තුල ස්ථාපිත වු පැරණි ව්‍යාපාර තවමත් එලෙසම ප්‍රතාපවත් අයුරින් තිබෙනු ඔබට දැකගන්නට හැකිවනු ඇත. ටයිටස් ස්ටෝර්ස්, දි පීරිස් යන ආයතන ද කොටුව ප්‍රධාන වීදිය හා ගබොස් වීදියේ ඇති තවත් ආයතන ද හෙට්ටීන් විසින් රණ් භාන්ඩ අලෙවි කරන ලද හෙට්ටි වීදිය ද ඒ අතරින් සුවිශේෂී වේ. ධාන්‍ය ඉන්දියාවෙන් ගෙන්වන ලද දමිල වෙළදුන්ගෙන් කේසර් වීදිය 1983 ජූලි 25 වන දා දක්වා පිරී පැවතුනි. ඉන් පසු නැවතත් සියල්ල වෙනස් වූ ආර්ථික සමාජීය රටාවකට කොටුව හා පිටකොටුව විවෘත විය.

වර්ෂ 2006න් පසු නැවත වෙනස් මුහුණුවරක් ගත් කොටුව හා පිටකොටුව තුළ අද සාන්ත ජෝන් මාළු වෙළදපොල නොමැති අතර ඒ වෙනුවට දැවැන්ත රන් මධ්‍යස්ථානයක් ඉදිව තිබේ. පිටකොටුවේ පාවෙන වෙළදපොල හා ඒ හා සමගාමීව එක්වූ නවාංග ඒවායෙහි අතීතය දෙස නිහඩව බලා සිටී

වින්ග්ස් උලෙලේ එක් අංගයක් ලෙස එලි බසින මෙම පාගමන ඉරිදා (6) සවස 4.30  - සවස 6.00 දක්වා කොටුව - පිටකොටුව හරහා ඇවිද ගොස් එහි අතීතය හැදෑරීමට අවස්ථාවක් සලසනු ඇත.

සතියේ දින පහ පුරා පැවති කලබලය මගඅරිමින් පිටකොටුව, විවේකි ඉරිදා දිනය නිසලව ගතකරයි.

වසා දමා ඇති සිල්ලර හා තොග කඩවීදී දිගේ පාතබමින් ඇවිද යන විට ගෙවා දමන ලද දින සයක කාලයෙන්, ගිමන් හරිමින් , සුරුවම් බාමින් , ගීපද මුමුණමින් සිය ජීවන විලාසය විවේකීව ගතකරනා මිනිසුන් අප පසුකර යනු ඇත. ජන ශූන්‍ය මංමාවත් දෙපස වන පන්සල් , පල්ලි හා කෝවිල් වලින් නික්මෙන සජ්ඤායනාවන්, ගීතිකා හා යාතිකාවන් දවසේ ගෙවී යන වේලාවන් දක්වයි. මුළුතැන්ගෙවල චිමිනිවලින් ඉහලට නගින දුම්රොටු නේක රස, ඔසු සුවඳින් හා ජාඩි කරෝල වල සුප රසයෙන් හුදකලාව විසින් තනිකරන ලද සිත රසයෙන් පුරවාලයි. පුදසුන් මත එලලු පිච්චමල් , වැල් සුවඳ නගරයේ හුදකලා වා තලය සුඛ සුගන්ධයෙන් නහවයි. ඉදිරියට තබන පියවර සමගින් මෙම ගමන ඔබ ඉපැරණි කොටුවෙන් පිටතට  (පිටකොටුව) රැගෙන යනු ඇත. ඕලන්ද යුගයේ පැරණිතම පල්ලිය කුඩා කඳුගැටයක් මත තනිව හිඳිනායුරු ඔබට පෙනෙනු ඇත.

කොළඹ කොටුව දුම්රියපලින් තබන ඇරඹුම නගරයට පිවිසෙන නවකයාට අවැසි ආහාරපානාදිය ද නවාතැන් ද සුවපහසුව හා මිහිරද එලැඹෙන පැයේදී ලබාදෙනු රිසිව සිටියි.

මෙම විවිධත්වයේ පාගමන සිංහල හා ඉංග්‍රීසි මාධ්‍ය දිවිත්වයෙන් නොවැම්බර් 6 වන දින උදෑසන 8.30 – 10.30 (ඉංග්‍රීසි) සවස 4.30 -6.00 (සිංහල) යන වේලාවන් හිදී මහාචාර්ය අසෝක ද සොයිසා මහත්මාගේ සහ ගංගා රාජිණි දිසානායක මහත්මියගේ මගපෙන්වීමෙන් කොටුව දුම්රියපල ඉදිරිපිටින් ආරම්භවනු ඇත.

www.wingssrilanka.com වෙබ් අඩවියට පිවිස ඒ සඳහා ලියාපදිංචි විය හැකි අතර කොටුව හා පිටකොටුවෙහි අතීතය හැදෑරීමට ඔබට ගෞරවයෙන් ආරාධනා කරමු.

 

Maradana

Wheels of Modernity

The last two decades of the nineteenth century 1880-1900 mark the first phase of modernization of Colombo. This walk located in the Ist Division of Maradana begins at the location where passengers boarded the first railway to Kandy extending to Matale in 1880. Passing the Zahira College, one of the first Muslim schools of Sr Lanka founded in 1892, we head for Maria Kade, passing the Chinese shops which were famous for importing silk. A short stop at the premises where Don Philip Epa Appuhamy introduced the printed form of Epa Ephemeris and Almanac in 1854, we pass Ananda College which in 1889, moved frpm prince Street to Maradana to a 3.2 acre plot donated by Mr Tudor Rajapaksha in 1895. Here the shops today cater to Buddhists in search of devotional items. We move further Maligakanda, where the Vidhyodaya Pirivena which was the first Buddhist Pririvena in 1873 publishing “Lakrivikirana’ the same year and the Mahabodhi Society founded in 1891 by Anagarika Dharamapala. Here, in the water shed of the Buddhist Revival Movement, we discover the oldest Methodist churches of Maradana. The walk it titled ‘Wheels of Modernity’: It begins at the Railway station which connected the seaport with coffee and tea growing areas, passing locations where printing houses where newspapers in Sinhala and Tamil were printed using the Rotary Printing Machine caring news to a reading public even in Singapore and Malaysia and the head quarters, where Anagarika Dharmapala set off propagating Buddhism in a motorized van also playing gramophone records and a diorama to show holy sites of India.

1.මරදාන දුම්රිය පළ - maradna railway station
2.මරදාන ප්‍රත්‍යන්ත දුම්රිය පළ - old maradana railway station
3.සහිරා විද්‍යාලය හා මුස්ලිම් පල්ලිය - Zahira College and mosque
4. ශ්‍රි ලාංකික චීන ජනතාව හා වෙලඳ සංස්කෘතිය - srilankan chines community 
5. අටපිරිකර වෙලඳ ප්‍රජාව - eightfold requisites cultural 
6. ඈපා අප්පුහාමි හා ජාතික පුනරුද ව්‍යාපාරය (ඈපා මුද්‍රණාලය) – epa appuhami and national renaissance movement
7. පොත් සාප්පු සංස්කෘතිය - book shop cultural 
8. ආනන්ද විද්‍යාලය - Ananda college
9. අග්‍රශ්‍රාවක විහාරය (මහබෝධි විහාරය) – mahabodhi society 
10. විද්‍යෝදය පිරිවෙණ - vidyodaya pirivena
11. ජයසේකරාරාමය , කුප්පියාවත්ත - kuppiyawaththa jayasekararamaya


Hultsdorf 

Living between the commercial hubs of Pettah and Maradana 

It was General Gerard Pietersz Hulft who was able to break the monopoly of the Portuguese in Colombo, but died in the battle in 1658. The hilly area was named after him, “Hultsdorf”, which later became the legal center of Colombo. Soon the British Governor Fredric North moved to a mansion here. After his departure in 1805 the Supreme Court was established here. In this fast growing hub the All Saints Church was established in 1895. Hultsdorf developed in the following decades attracting money lending Chattiyars from South India, to build their houses here. Also for young men of the Malayali communities, who came to Ceylon in search of white collar jobs in Colombo “Chummeries” were rented here. Old names of the streets give us a glimpse of the multi cultural resident areas of Kotahena, where the Cathedral St. Lucias is now the seat of the Archbishop of the Roman Catholic Archdiocese of Colombo.

It is this residential area that two Buddhist temples, Dīpaduttāramaya and Paramananda Vihāraya were established, by the doyens of the Buddhist Revival Movement. It is here that the first communal riots in 1883 took place between Catholics and Buddhists leading to the first Wesak celebrations were held here, following the catholic tradition of singing “Wesak Carols” in decorated carts and illuminating streets with imported Japanese lanterns and pandals.

Sites that could be visited in a 90 minute walk, preferably On Sunda

1. Technical Collage- Maradana
2. Hults Dorf
3. Old Court Building
4. Old Saints Church
5. Malayala Boarding House Culture
6. Old Moor Street
7. New Moor Street
8. New Chetty Street
9. Deepaduththaramaya
10. Paramananda Viharaya
11. St. Lucia’s Cathedral